Sam aan het werk

Werken met een Borderterriër houdt in dat je met de hond moet gaan jagen op vossen of ander klein roofwild. Gezien de verstedelijking in Nederland en de houding van de meeste mensen ten opzichte van jagen, komt dat er dus niet van. Toch kun je met een border heel aardig de jacht imiteren zonder iedereen tegen je in het harnas te jagen. Behalve dat het leuk is voor de hond is het ook heel leuk voor de baas om te zien dat, vrijwel zonder verdere training, het ingefokte gedrag feilloos tevoorschijn komt. Alles wat je ervoor nodig hebt is een plek waar de hond los mag lopen. Van te voren zal je hem er wel aan moeten wennen dat als hij losloopt hij niet alle kanten opvliegt, maar dat is niet zo moeilijk, zeker als je er mee begint als hij nog een pupje is.

Van nature gaat het het mooist met de fiets, dat is voor Sam een hele mooie imitatie van het paard, waarmee de baas op jacht gaat. Natuurlijk moet hij dan keurig naast de fiets blijven lopen. Als we op pad gaan is hij nog vol energie en loopt hij zo hard, dat ik hem af moet remmen. Het naast de fiets lopen is dan geen enkel probleem, want hij is helemaal gefixeerd op het bereiken van het jachtgebied.
Dat is in ons geval een stuk land waar een industrieterrein gaat komen maar nu braak ligt, met stukken die onder water staan en grote hopen grond. Er zitten vogels, konijnen en zo nu en dan zie ik er een haas. Als we er aankomen, lopen we naar een stukje waar wat bomen staan en krijgt hij van mij het commando: "Ga kijken".

Dan gaat zijn neus aan de grond en begint hij een cirkel met mij als middelpunt te lopen, al snuffelend. Als hij rond is geweest, vergroot hij de afstand en doet nog een cirkel. Als hij het beu is, komt hij terug en gaat liggen rollen op de grond. Als hij een konijn of vogel tegenkomt, jaagt hij die weg en gaat verder met snuffelen, hij vliegt er dus niet achteraan om kompleet uit het zicht te verdwijnen.
Als hij uitgerold is zeg ik: "Verder", en loopt hij weer keurig mee naar de fiets. Op de terugweg moet ik hem wel meestal aan de riem doen, omdat hij dan geen zin heeft om naar huis te gaan en ik dan zo langzaam zou moeten fietsen dat ik om zou vallen.